Fysiopraktijk Oostpoort

Praktische informatie

Kan je zomaar bij een fysiotherapeut terecht?

Heb ik een verwijzing nodig?
Je kan bij ons terecht met en zonder een verwijzing van een arts. Sinds 1 januari 2006 hebben patiënten geen verwijsbrief meer nodig van de huisarts of medisch specialist voor een bezoek aan de fysiotherapeut. Hiermee is een behandeling voor fysiotherapie vrij toegankelijk.
Je kunt je dus direct aanmelden bij ons.
Voor een chronische indicatie fysiotherapie is door de overheid een lijst vastgesteld, hiervoor is wel een verwijzing van een arts nodig.

Hoe ziet een behandeling eruit?
Er zal altijd eerst een screening plaatsvinden bij het eerste consult of bij het binnenlopen op ons inloop moment. Mocht de fysiotherapeut ‘het niet pluis vinden’ zal in samenspraak met de patiënt een terugkoppeling plaatsvinden met de huisarts voor verder vervolg. Mochten er geen vreemde symptomen, signalen uit de screening naar voren zijn gekomen dan zal de eigenlijke anamnese/intake volgen. Het eerste consult bestaat uit een screening, intake, onderzoek en een eerste korte behandeling.

Het aantal behandelingen hangt af van de klacht en het herstelproces. Een behandeling kan bestaan uit manuele technieken, (spieren- en of gewrichten losmaken) of ondersteunende technieken als tapen, dry needling in de behandelruimte of oefentherapie in sportruimte.

Hoe lang duurt een behandeling?
De duur van de behandeling bij ons gaat uit van een half uur.

Hoe lang is de wachtlijst?
Wij hanteren geen wachtlijst. In normale gevallen kunt u in binnen één tot drie werkdagen bij ons terecht. Het kan wel voorkomen dat de wachttijd wat langer kan zijn indien je voor een specifieke therapeut kiest.

Vergoeding Fysiotherapie

Ik heb een aanvullende verzekering voor fysiotherapie. Wat krijg ik vergoed?
Ben je boven de 18 jaar dan kun je aanspraak maken op fysiotherapiebehandelingen uit de aanvullende verzekering. Als praktijk hebben wij met alle zorgverzekeraars contracten afgesloten. Dat betekent dat er afspraken over de prijs en kwaliteit van de behandelingen is gemaakt. De meeste aanvullende verzekeringen vergoeden ook fysiotherapie. Voor dat je bij ons een afspraak wil maken of binnenlopen op onze gratis inloop is het daarom verstandig om te controleren of je aanvullend verzekerd bent en hoeveel behandelingen je vergoed krijgt per jaar. Het maakt niet uit of je een restitutie- of naturapolis hebt in dit geval. Op het moment dat de fysiotherapie behandelingen uit de aanvullende verzekering komen, wordt niet je Eigen Risico aangesproken!

Wanneer wordt de fysiotherapie vergoed uit de basisverzekering?
Fysiotherapie wordt soms vergoed vanuit de basisverzekering, bij chronische aandoeningen zoals vermeld op de lijst voor chronische fysiotherapie en als je nog onder de 18 jaar bent.
Op het moment dat de fysiotherapie uit de basisverzekering komt, ga je het eigen risico aanspreken.
Na een operatie van het bewegingsapparaat heb je meestal recht op een jaar revalidatietijd. De eerste 20 behandelingen komen uit de aanvullende verzekering en vanaf de 21ste behandeling worden de behandelingen uit de basisverzekering vergoed.
Er is wel een kanttekening. Mocht je geen of niet voldoende aanvullende behandelingen in jouw aanvullende verzekeringspakket hebben dan zul je deze zelf moeten betalen totdat je vanaf de 21ste behandeling overgaat naar de basisverzekering. Er is wel een kanttekening, Wij gaan ervan uit dat je zelf op de hoogte bent hoe je verzekerd bent. Wij proberen mee te denken maar weten niet alle fysiotherapievoorwaarden uit ons hoofd.

Wat zijn de tarieven als ik niet verzekerd ben?
Wij mogen als fysiotherapiepraktijk een marktconforme prijs hanteren. Deze zal afwijken van de prijzen die door de zorgverzekeraars is opgelegd.
Tarievenlijst indien niet (aanvullend) verzekerd 2025:

Screening 1850 15,50
Screening uit toeslag 1851 30,50
Intake en onderzoek zonder verwijzing 1864 50,00
Intake, onderzoek met verwijzing 1870 50,00
Intake, onderzoek met uit toeslag 1871 65,00
Behandeling fysiotherapie 1000 40,00
Behandeling fysiotherapie aan huis 1001 48,00
Behandeling Manuele therapie 1200 50,00
Behandeling manuele therapie aan huis 1201 70,00
Kleine rapportage 1900 40,00
Uitgebreide rapportage 1901 80,00
Telefonisch consult  1920 13,00
Oefen maandabonnement 2001 70,00

Wat moet ik de eerste keer meenemen?
Als je voor de eerste behandeling komt neemt dan een geldig legitimatiebewijs mee, je BSN-nummer, handdoek en eventuele andere gegevens van andere behandelaars/zorgverleners.

Hoe zit het met mijn privacy?
Fysiotherapeuten zijn verplicht tot geheimhouding van alle zaken waar zij beroepshalve kennis van nemen. In het belang van de behandeling kan het nodig zijn dat de fysiotherapeut overlegt met o.a. de behandelend arts. Ook deze medewerkers hebben een geheimhoudingsplicht.

Hoe weet ik dat de fysiotherapeut erkend is?

De titel fysiotherapeut is wettelijk beschermd en mag dus niet zomaar door iedereen worden gebruikt. Het is een bacheloropleiding. Wie de officiële studie fysiotherapie heeft afgerond moet ingeschreven staan in het wettelijke BIG-register (Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg) en mag zelfstandig patiënten behandelen als fysiotherapeut.

Hoe is de kwaliteit van fysiotherapie gewaarborgd?
Door de beroepsorganisaties voor fysiotherapeuten KNGF en Keurmerk Fysiotherapie wordt een actief beleid gevoerd om de professionaliteit en de dienstverlening van de fysiotherapeuten te blijven verbeteren. Met het Kwaliteitshuis fysiotherapie KNGF en het Keurmerk fysiotherapie. Fysiotherapeuten moeten aan allerlei kwaliteitsvoorwaarden voldoen. Zoals elk vijf jaar voldoende punten behalen door allerlei bij- en nascholing te volgen, werkervaring op te doen en meedoen aan intercollegiaal overleg of intervisie. De meeste hebben nog een post HBO opleiding gedaan of zijn Master of Science.

Heb je een klacht? Kom je er met de therapeut niet uit?
Wij moeten als fysiotherapeuten een interne klachtenprocedure hebben en aangesloten zijn bij een klachten- en geschillenregeling. Het KNGF stelt klachtenfunctionarissen beschikbaar om te bemiddelen bij een klacht tussen fysiotherapeut en een patiënt. Deze functionarissen adviseren patiënten kosteloos, bieden zo nodig ondersteuning bij het indienen van een klacht en bemiddelen bij het vinden van een oplossing. Deze bemiddeling voorkomt vaak dat de klacht een geschil wordt.
De klachtenprocedure wordt afgesloten met het schriftelijk eindoordeel van de fysiotherapeut.

Als de patiënt zich niet kan vinden in het eindoordeel van de fysiotherapeut en de klacht wil doorzetten, kan hij ervoor kiezen om de klacht voor te leggen aan de Geschillencommissie Fysiotherapie: dan wordt het een geschil. De geschillencommissie bepaalt vervolgens of het geschil wordt behandeld. De geschillencommissie doet een bindende uitspraak. Dat betekent dat in de regel het geschil niet meer inhoudelijk aan een andere instantie, bijvoorbeeld de rechter, kan worden voorgelegd.
Bovenstaande is vastgelegd in de Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz) die zorgaanbieders verplicht om te zorgen voor een laagdrempelige en effectieve klachtenafhandeling.